Заява ДЕСС щодо законопроєкту №8371: важливість і необхідність усунення релігійного впливу країни-агресора
У зв’язку з дискусіями, що тривають навколо законопроєкту №8371, а також намаганнями окремих політиків перетворити абсолютно необхідну справу унеможливлення зловживання релігією з боку країни-агресора на знаряддя міжпартійної боротьби, з огляду на спроби спотворення позиції Державної служби України з етнополітики та свободи совісті з цього питання, ДЕСС вважає за необхідне заявити про таке.
Від самого початку виконання рішення РНБО “Про окремі аспекти діяльності релігійних організацій в Україні і застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)”, введеного в дію Указом Президента №820 від 1 грудня 2022 року, ДЕСС скеровує свою діяльність на те, щоб цілковита духовна незалежність України стала невідворотною реальністю. Зокрема, ДЕСС взяла активну і безпосередню участь у розробці урядового законопроєкту, який унеможливлює діяльність в Україні релігійних організацій, афілійованих із центрами впливу в країні, що здійснила агресію проти України. Цей законопроєкт пропонує чітку і зрозумілу процедуру усунення руйнівного ворожого впливу з боку підривних центрів країни-агресора на релігійне життя нашої країни. При цьому ДЕСС спиралася на кращий міжнародний досвід, на європейські стандарти у сфері захисту релігійної свободи і недопущення зловживання нею на шкоду правам людини та на доробки вітчизняних фахівців, які десятиліттями звертали увагу на небезпеку, яку становить для України діяльність російської церкви; які боролися з її деструктивним впливом задовго до того, як про це почали говорити багато хто з нинішніх «викривачів».
Цей законопроєкт, який викликав шалений спротив ворогів України, отримав підтримку з боку переважної більшості церков і релігійних організацій України, а також розуміння наших послідовних союзників; його положення були успішно захищені на урядових і неурядових міжнародних зустрічах, у медіа, а сам законопроєкт був проголосований Верховною Радою України в першому читанні 19 жовтня 2023 року.
До другого читання до законопроєкту №8371 було подано понад 1200 поправок, серед яких, поряд із конструктивними пропозиціями, була велика кількість законодавчого спаму, відвертих нісенітниць, конструкцій, які перекручували первісний задум проєкту закону, а також пропозицій, не приховано спрямованих на повне знищення суті законопроєкту, на неможливість його реалізації і, зрештою, на дискредитацію України на зовнішній арені.
ДЕСС послідовно співпрацювала з Комітетом з питань гуманітарної та інформаційної політики Верховної Ради України з метою покращення змісту законопроєкту до другого читання. У процесі співпраці було відкинуто абсолютну більшість поправок, які знесилювали і знецінювали законопроєкт, наповнювали його пустопорожньою тріскотнею, позбавляли юридичної визначеності, закладали міни сповільненої дії під відносини між Українською державою і українськими церквами.
Однак наразі не все ще виправлено. Неухильно виступаючи за беззастережну потребу ухвалення законопроєкту №8371, ДЕСС вказує на необхідність усунути прикрі прорахунки в його редакції, що подається до другого читання. Передусім, ДЕСС переконана, що закон має унеможливити діяльність в Україні релігійних організацій, пов’язаних із будь-яким центром у країні-агресорі, а не лише з російською церквою. Це цілковита логічна заувага, яка з абсолютно незрозумілих причин наразі ігнорується.
Міжнародне право у сфері свободи совісті не передбачає регулювання релігійної свободи з міркувань національної безпеки. Не тому, що та чи інша релігійна організація не може загрожувати такій безпеці, а тому, що ціла низка держав зловживала і зловживає самим концептом національної безпеки. Про це написано гори правничої літератури. Це підкреслюється в рамках Європейського Союзу у міжнародних актах із захисту релігійної свободи, про це йдеться в рішеннях Європейського суду з прав людини. ДЕСС послідовно звертає увагу на це законотворців, наголошуючи при цьому, що саме повторення словосполучення «національна безпека» не робить законопроєкт ані сильнішим, ані дієвішим, але робить його вразливішим для можливої критики.
Дотепер не вдалося вичистити законопроєкт від відвертої совєтчини і недолугостей – сподіваємося, не через злий умисел. Деякі з них загрожують перетворити закон на посміховисько. Наприклад, законопроєкт досі містить такий припис: ті, хто хочуть встановити зв’язки із забороненою релігійною організацією, тобто російською церквою, повинні взяти на це спеціальний дозвіл у ДЕСС. Важко уявити, яку саме ситуацію регулює цей припис, хто у здоровому глузді встановлюватиме зв’язки з організацією, яка стала продовженням злочинного режиму рф. Хто, як і навіщо даватиме на це дозвіл?
Ми дуже просимо законотворців не ганьбитися такого роду приписами!
ДЕСС також пропонує низку суто техніко-юридичних, але направду важливих для імплементації майбутнього закону положень. І переконана, що їх врахування зробить закон надійним інструментом запобігання зловживанням релігійними почуттями на шкоду громадській безпеці, правам і свободам людини. Ми віримо в здоровий глузд і волю українського Парламенту зробити рішучий і необхідний крок для очищення релігійного простору України від ворожого впливу, для гармонізації державно-церковних відносин, надання релігійним організаціям всебічних можливостей для реалізації ними своєї сутнісної місії, для підтримки і зміцнення народу у часи великих випробувань.
Фото та текст: офіційний сайт ДЕСС.